Hans Blogt

Webdata: wat doe jij daar nou echt mee?

Waar ik mijzelf nog steeds over verbaas: ieder bedrijf analyseert zich suf met web data, zijn heel goed in staat tot in detail web traffic te volgen, SEO/SEA te optimaliseren en de UX te vervolmaken. Chapeau!

Maar één stapje dieper: op bezoeker niveau gegevens verzamelen en die slim koppelen aan bijvoorbeeld je CRM-omgeving, dat gebeurt eigenlijk niet. En dat geeft je nou net de kans het meer te halen uit data voor persoonlijke en relevante communicatie..

En waarom niet? Natuurlijk, er zijn wat uitdagingen

  • 9 van de 10 bedrijven werkt met Google Analytics. Prima tool, maar Google maakt het je nagenoeg onmogelijk echte individuele bezoeker data te verzamelen… Of je moet serieus betalen voor een Google Premium account. We hebben het dan al gauw over een ton euro’s, dus je moet wel een stevige business case hebben!
  • Je hebt haakjes nodig om te kunnen matchen. Email adressen, telefoonnummers, adresgegevens, als het maar linkt aan een persoon. Eigenlijk doe je dat al: inschrijven in een nieuwsbrief, een my-account subscription, bel me terug-opties, chatgesprekken, etc. Dit blijft echter “human input”, dus je hebt wat matching rules nodig om dit zinnig te koppelen aan andere gegevens.
  • Web data is per definitie veel records. Naast efficiënte opslag (hier zijn prima standaard oplossingen voor), wil je hier zinnige informatie uit halen dan moet je indikken, en je zult datamining technieken moeten loslaten op die data om de krenten uit de pap te vissen.
  • De kleinste uitdaging: privacy. Vanzelfsprekend heb je de cookie-melder actief op je site. Belangrijk dat je klip en klaar vertelt dat je web data gebruikt voor om jouw bezoeker steeds beter persoonlijk en relevant te bedienen. Dat volstaat.

Hoe doe je dat dan zonder Google Analytics?

Er zijn steeds meer tools om data op individueel bezoeker niveau te verzamelen, van betaald tot open source (dus gratis). Ik pik hier één uit: Piwik, vanwege twee fundamentele beloftes.  In de eerste plaats volledig compliant aan Europese privacy richtlijnen, en wellicht nog belangrijker: alle data is en blijft van jou. Dus ook IP en cookie data en andere identifiers, tenminste als je bezoeker jou toestemming heeft gegeven dit te verzamelen.

Ook de setup is simpel:

  • Piwik is gebaseerd op PHP en mysql. Dus slechts het installeren van Piwik op je webhosting omgeving en een database op een Mysql instantie. Ook vaak al geïnstalleerd.
  • Op de site: een javascript op iedere pagina of middels Google Tag Manager bijvoorbeeld.
  • Definieer x aantal variabelen om klant-data op te slaan, zoals email adres of telefoonnummer. Daarnaast wat PHP en Javascript wijzigingen om de data goed te routen, maar dat is geen raket wetenschap.

En dan: aan de slag!

De Piwik data is simpel te ontsluiten, bijvoorbeeld met een LinkedServer connectie in SQLServer. Dus zonder allerlei gedoe is de data rechtstreeks te koppelen aan bijvoorbeeld Dynamics CRM en kun je web data direct linken aan de klanten in je database. Datamining hierop loslaten: ook dit kan zonder verdere software investeringen. En Google Analytics blijft gewoon je rapportage tool.

Enfin: de toepassingen zijn vervolgens legio, ga ik je graag uitleggen in een persoonlijk gesprek. Inclusief concrete voorbeelden hoe het in de praktijk al werkt bij klanten.

Contact

Hans de Boer

+31 (0)6 290 600 66
pi@piconcepts.nl

Big Data Buzz

Altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Schrijf je in!